مرجع اطلاعات استخر ها

کاملترین مرجع اطلاعات استخر ها و ورزش ها و تفریحات آبی و تمامی موارد مربوط به ورزش شنا

مرجع اطلاعات استخر ها

کاملترین مرجع اطلاعات استخر ها و ورزش ها و تفریحات آبی و تمامی موارد مربوط به ورزش شنا

در مورد مایکل فلپس


مایکل فرد فلپس در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۸۵ در بالتیمور، واقع در مریلند آمریکا متولد شد. مایکل دو خواهر بزرگتر از خودش نیز دارد که آن دو هم در رشته ورزشی شنا فعالیت می‌کنند. مایکل فرد فلپس، پدر مایکل، یک مامور پلیس بازنشسته است که در دوران دبیرستان و دانشگاه فوتبال بازی میکرد.
 مادرش، مدیر یک مدرسه راهنمایی بود. زمانی که مایکل نه ساله بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند و سرپرستی او و دو خواهرش به مادرش سپرده شد. مایکل رابطه خیلی خوب و صمیمی با مادرش دارد. ویتنی، یکی از خواهرانش، بعدها در مصاحبه‌اش گفته بود که: تنها دلیل اینکه من در آب زندگی می کردم، مادرم بود که می خواست من  یاد بگیرم که چگونه شنا کنم. خواهر و برادر من به این ورزش عاشق شدند و تصمیم گرفتیم شنا کنیم.
فلپس شنا را از پنج‌سالگی آغاز کرد. در هفت‌سالگی از این‌که سرش را زیر آب ببرد، می‌ترسید و به همین دلیل مربیان به او اجازه می‌دادند که به پشت شنا کند. به همین دلیل کرال پشت، اولین مهارتی بود که فراگرفت.

فیزیک بدنی

مایکل فلپس دارای ساختار بدنی‌ای است که به او در شنا کمک می‌کند؛ طول دو دست او در حالت باز برابر با 
۲۰۱ سانتیمتر است که بیش از قد او (۱۹۳ سانتیمتر) است. مایکل فلپس روزانه غذایی با انرژی ۱۲٫۰۰۰ کیلوکالری مصرف می‌کند، درحالی‌که یک مرد هم‌سن او روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری نیاز دارد. نکته دیگر اینکه مایکل از قلبی بسیار قوی برخوردار است که ۲ برابر میزان معمول، یعنی ۳۰ لیتر در ثانیه خون از آن می‌گذرد؛ اما موفقیت مایکل تنها به فیزیک بدنی او ختم نمی‌شود، چرا که او تمرینات سخت و رژیم غذایی مناسبی را نیز دنبال می‌کند.
۱. پاهای کوتاه ‌تر؛ بالاتنه بلند او تناسبی با قد ۱۹۳ سانتیمتری او ندارد و متناسب کسی با قد ۲۰۷ سانتیمتر است و پایین‌ تنه ‌اش متناسب کسی با قد زیر ۱۸۰ سانتیمتر است؛ بنابراین بالاتنه‌اش که موتور حرکت اوست به او کمک می‌کند دستانش را با قدرتی بیشتری حرکت دهد و پاهای کوتاه‌تری را با خود بکشد.
۲. دستان بلندتر؛ به طور معمول اندازه از سر یک دست تا دست دیگر در صورتی که دست‌ها باز باشند، حدوداً اندازه قد انسان است. اما این اندازه در بدن مایکل فلپس ۲۰۴ سانتیمتر است، یعنی ۱۱سانتیمتر بلندتر از اندازه معمول.
۳. مفصل‌های نرم‌تر؛ انعطاف بیش از اندازه در مفصل‌های او از جمله آرنج‌ها و زانوها به او این امکان را می‌دهد که بتواند دست‌هایش بالاتر ببرد و زاویه پا زدنش را بیشتر کند.
۴. خستگی کمتر؛ ثابت شده که بدن فلپس ۵۰ درصد کمتر از رقبایش اسید لاکتیک تولید می‌کند. اسید لاکتیک کمتر موجب می‌شود که خستگی کمتری در بدن ایجاد شود؛ عامل دیگری که در یک روز بتواند در چند مسابقه پیاپی قهرمان شود.
۵. چرخش بیشتر؛ انعطاف در مفصل‌های قوزک پا به او این امکان را می‌دهد که نسبت به شناگران دیگر ۱۵ درجه بیشتر پایش را بچرخاند.
شماره پای کسی،هم قد فلپس حدود ۴۶ است اما شماره پا او 56 است، بنابراین پاهای او مانند پارو عمل می‌کند. اندازه شش‌های او بیش از حد معمول است و می‌تواند هوای بیشتری در آن ذخیره کند. انعطاف بدن او کمک می‌کند شروع بهتری داشته باشد و در برگشت‌ها بهتر سالتو بزند. چربی کم بدن او کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر سرعت بگیرد.

منبع: مرجع اطلاعات استخر ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.